Råd ved kjøp av fotballsko

Fotballsko kommer med ulike farger, priser og knotter. Her er noen gode råd før du kjøper sko til unge Halsen-spillere.

Det viktigste er at skoene du kjøper passer for underlaget det skal spilles på. Ved kjøp av fotballsko, skal du først og fremst tenke på sålen. Skoenes knottesystem er laget for ulike typer underlag. Derfor skal du se etter benevnelser som SG, FG, HG, AG og TF. Her er en kort forklaring til forkortelsene:

SG (Soft Ground): Fotballsko med dette knottesystemet skal kun benyttes på våte gressbaner og helst av spillere i voksenfotballen. Av hensyn til unge føtter er spillere i barne- og ungdomsfotballen bedre tjent med å velge ett av systemene under. SG-yttersålen har få og harde knotter for at de skal gi godt grep på sølete eller veldig bløte gressbaner. På fotballsko med skruknotter er det svært viktig å stramme knottene før og etter bruk.

FG (Firm Ground)/HG (Hard Ground):

Fotballsko med FG- og HG-knotter er laget for bruk på myke og til dels harde gressbaner. De kan også benyttes på moderne kunstgressbaner som i bingen og den nyeste banen i Bergeskogen. Skoene har store, faste knotter som gir godt grep og fraspark. På vår eldste kunstgressbane og til trening vinterstid, anbefaler vi likevel AG- eller TF-modeller (se under).

AG (Artificial Ground):

Et knottesystem beregnet for kunstgress. Størrelsen og tettheten sørger for at belastningen på kroppen er vesentlig lavere enn ved bruk av FG-knotter. For yngre spillere anbefaler vi derfor denne typen til bruk i bingen eller den nyeste banen i Bergeskogen. Til eldre typer kunstgress, som vår gamle bane, bør det brukes fotballsko med TF-knotter.

TF (Turf):

Dette er betegnelsen for knotter til spill på harde underlag som grus og kunstgress, og kjennetegnes av flat yttersåle med mange små knotter eller et mønster som i bildekk. TF-sko har generelt god demping og fungerer derfor godt som en mengdetreningssko for å avlaste føttene og kroppen. Spesielt på vinterstid er det viktig å bruke TF-sko. De gir bedre feste på hardt og glatt underlag og forebygger belastningsskader.

Konklusjon:

I Halsen IF anbefaler vi at spillerne har to typer fotballsko, ett par med TF for bruk på hardt underlag og lange dager «på banen», samt ett par med FG/AG for bruk til trening og kamp på nyere kunstgress eller gress. Vår utstyrsleverandør Albert Bøe Sport kan hjelpe deg med flere råd.